Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest, în calitate de Autoritate […]
Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest, în calitate de Autoritate […]
Investițiile în educație continuă, în Regiunea Vest, cu modernizarea instituțiilor […]
Consorțiul DIGIVEST, format din ADR Vest (lider de proiect), Clusterul Regional Tehnologia Informațiilor […]
Vești bune pentru părinții ai căror copii au nevoie de […]
Da, cu respectarea regulilor privind acordarea ajutoarelor de minimis. Valoarea maximă a ajutorului, în regim de minimis, ce poate fi acordată unei întreprinderi unice, din fonduri publice, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data depunerii cererii de finanţare şi anul curent depunerii cererii de finanţare) este de 200.000 de euro, echivalent în lei, la cursul de schimb InforEuro valabil la data acordării ajutorului.
În cadrul acestui apel, proiectele respinse în cadrul etapei de verificare a conformității administrative și eligibilității pot fi redepuse, cu condiția respectării termenului limită de depunere a cererilor de finanțare ori a condițiilor de închidere a apelului. Proiectele redepuse sunt considerate, din punct de vedere procedural, proiecte nou-depuse. Nu pot fi redepuse proiectele după ce au fost respinse în cadrul etapei de evaluare tehnică și financiară.
În sensul Regulamentului de minimis (Regulamentului Comisiei Europene nr. 1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis), întreprinderea unică reprezintă un grup de întreprinderi legate, respectiv întreprinderi între care există oricare din relațiile menționate la Art. 2 alin. (2) din Regulament. În sensul normelor de concurență prevăzute în tratat, prin „întreprindere” se înțelege orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată (paragraful (4) din preambulul la Regulament). Astfel, orice formă de organizare a unei activităţi economice este considerată întreprindere și va fi analizată în stabilirea legăturilor cu entitatea solicitantă. Deci, dacă organizația non-guvernamantală este asociatul unic al entității solicitante (sau între ONG și solicitant există oricare din relațiile menționate la Art. 2 alin. (2) din Regulamentul de minimis), acestea vor fi considerate ca formând o întreprindere unică dacă ONG desfășoară activitate economică.
În plus, datele aferente ONG (număr mediu de salariați, cifra de afaceri) vor fi luate în calcul inclusiv la încadrarea solicitantului în categoria microîntreprinderilor (în conformitate cu Legea 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării IMM-urilor, cu modificările și completările ulterioare).
Nu. Solicitanții eligibili în cadrul acestui apel de proiecte sunt societățile constituite în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile sau societăți cooperative care se încadrează în categoria microîntreprinderilor.
Da, atâta timp cât sunt respectate toate condițiile de eligibilitate, iar proiectul de investiție este unul unic (nu constă, de fapt, în doua investiții distincte sub umbrela unei singure cereri de finanțare).
Exemplu:
Da. În cadrul PI 2.1 locul de implementare al proiectului trebui să se situeze în mediul urban. În ințelesul acestui apel de proiecte, mediul urban include și satele aparținătoare de orașe.
Cele două firme pot depune fiecare câte un proiect dar suma maxima a ajutorului de minimis solicitat de cele două firme este de 200.000 euro cumulat. Două firme legate prin intermediul unei persoane juridice constituie întreprindere unică și suma maxima a ajutorului de minimis pentru o întreprindere unică este de 200.00 euro pe 3 ani consecutivi.
Da. Firmele legate, care în urma legaturii își păstreaza statutul de microîntreprindere, pot depune fiecare câte un proiect, solicitând maximul de 200.000 euro individual
Dacă proiectul implică lucrări de construcție ce se supun autorizării, imobilul nu poate fi ipotecat în favoarea băncii, acesta trebuind să fie liber de orice sarcini sau interdicţii ce afectează implementarea proiectului.
Dacă proiectul implică doar achiziții de bunuri și/sau servicii, imobilul poate fi ipotecat în favoarea băncii.
Ghidul Specific nu prevede o limitare a valorii totale maxime a proiectului.
Nu. Nu sunt eligibile investițiile a căror implementare a fost deja demarată înaintea depunerii cererii de finanțare. Lucrările de construcții pentru finalizarea unei clădiri (la roșu/la gri) nu constituie activități și chletuieli eligibile și conduc la neeligibilitatea proiectului.
Activitatea privind servirea mesei nu este eligibilă în cadrul acestui apel de proiecte, dar în cazul în care amenajarea acestui spațiu este parte integrantă din structura de cazare si va fi utilizată excluisv pentru servirea oaspeților cazați în unitatea hotelieră, investiția asupra unui restaurant poate fi considerată eligibilă.
Prin ”stațiune balneoclimaterică” se înțelege atât ”stațiune balneară” cât și ”stațiune balneoclimatică”, conform Hotărârii de Guvern nr. 1016/2011 privind acordarea statutului de staţiune balneară şi balneoclimatică pentru unele localităţi şi areale care dispun de factori naturali de cură, cu modificările și completările ulterioare. Pentru codul CAEN 8690 se poate acorda finanțare doar proiectelor care au locul de implementare în cadrul acestor localități.
Investiția propusă trebuie să vizeze doar codul CAEN precizat în cadrul proiectului. În conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, secțiunea 2.7. Ajutorul de minimis “Dacă, pe lângă domeniul de activitate în care se realizează investiția propusă prin cererea de finanțare, întreprinderea solicitantă desfășoară activități și în alte domenii (clase CAEN), dintre care unele sunt excluse din aria de aplicare a Regulamentului de minimis și/sau a Schemei de ajutor de minimis aplicabile acestui apel, ori plafonul aplicabil acestor domenii este mai mic de 200.000 euro, atunci acestei întreprinderi i se poate aplica plafonul de 200.000 euro doar dacă, de finanțarea primită, nu va beneficia în activitățile desfășurate în domeniile excluse ori cărora li se aplică un plafon mai mic. Acest aspect este inclus în Declarația de angajament, depusă odată cu cererea de finanțare.”
De asemenea, conform prevederilor Ghidului solicitantului, sectiunea 3.2 - Eligibilitatea solicitantului, 2 - Domeniul de activitate în care se realizează investiţia, “d. Investiția propusă prin proiect trebuie să vizeze o singură clasă CAEN.”
Aceste aspecte sunt asumate si prin declaratia de angajament la punctul H: “În cazul în care solicitantul desfășoară sau va desfășura activități în mai multe domenii de activitate, ajutorul de minimis obținut prin POR 2014-2020 nu va fi utilizat într-un alt domeniu de activitate (i.e. clasă CAEN) decât cel menționat în cererea de finanțare.”
În cazul firmelor a căror activitate se desfasoară, prin natura ei, la beneficiari (spre exemplu construcții), se acceptă ca în certificatul ORC activitatea să apară „la terti”.
În cadrul acestui apel de proiecte, cheltuiala cu elaborarea proiectului tehnic nu este eligibilă.
Sunt eligibile, totuși, cheltuielile pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie (documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic etc.).
Nu.
Sunt eligibile doar măsurile de publicitate si informare obligatorii, conform prevederilor ghidului si contractului de finantare. Cheltuielile cu activitatile legate de marketing si promovare (de exemplu: campanii de promovare, participare la targuri de profil etc. - excluzand cheltuielile cu activitatile obligatorii de publicitate si informare) nu sunt eligibile. Activitățile de marketing, deși nu sunt obligatorii în sensul condițiilor de acordare a finanțării, sunt necesare în contextul elaborării unui plan de afaceri și exploatării în condiții de eficiență a unei investiții. De asemenea, ele contribuie la fundamentarea planului de afaceri, a strategiei de marketing și a obiectivelor investiției propuse.
Nu. Solicitantul poate să opteze pentru a realiza sau nu audit financiar extern. Limita de 5000 lei trimestrial, aplicabilă activității de audit financiar extern, reprezintă valoarea fără TVA
Pentru o firma neplatitoare de TVA – TVA aferent cheltuielilor eligibile este eligibil. Pentru o firmă plătitoare de TVA – TVA nedeductibil conform legislației in vigoare, aferent cheltuielilor eligibile ale proiectului este eligibil.
Se va întocmi în formă autentică, conform normelor legale aplicabile.
Se va completa punctul D al Declarației privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor ce vor fi efectuate în cadrul proiectului propus spre finanțare din instrumente structurale, pentru fiecare achiziție propusă în proiect (lucrări, dotări sau servicii) la care s-a inclus și TVA cheltuială eligibilă în cadrul bugetului proiectului.
În condițiile în care societatea este înregistrată în scopuri de TVA, tabelul de la punctul D nu trebuie completat, TVA – ul fiind neeligibil.
Se completează Anul 1 cu datele aferente investiției (implementarea) și apoi, începând cu anul 2, datele aferente operării. Datele se vor introduce pentru toți cei 10 ani, indiferent de perioada de implementare.
Microentităţile nu au obligaţia elaborării notelor explicative la situaţiile financiare anuale. Deci, solicitanții care se încadrează în categoria microentități vor depune doar acele note explicative care li se impun, conform normelor contabile în vigoare.
Documentele privind dreptul solicitantului asupra imobilului trebuie încheiate în formă autentică la notar doar daca este obligatoriu, conform prevederilor legale. Un contract de comodat/închiriere, spre exemplu, poate sa fie depus neautentificat. Același principiu este valabil și pentru notarea acestor drepturi în cartea funciară.
Forma consolidată a documentelor statutare se referă la forma actualizată a acestor documente, care corespunde cu informațiile din certificatul constatator ORC (nu la o formă care să conțină mențiuni cu privire la toate modificările efectuate până la momentul consolidării).
În conformitate cu prevederile Art 2, alin (2^1) din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, cu modificările și completările ulterioare, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcţii începe odată cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism în scopul obţinerii, ca act final, a autorizaţiei de construire. În acest sens, pentru proiectele ce includ lucrări de construcție care se supun autorizării și pentru care în etapa pre-contractuală trebuie transmisă Autorizaţia de construire, emisă pentru realizarea investiției, este necesară prezentarea unui certificat de urbanism emis în scopul autorizării acestor lucrări.
Da. În sensul condițiilor privind completarea cererii de finanțare, aplicabile apelului 2.1.AMicroîntreprinderi, anexarea documentelor ”Certificat constatator fonduri IMM” sau ”Certificat constatator de bază”, împreună cu ”Furnizare informații extinse”, emise furnizate online de către ONRC, prin serviciul InfoCert, pot fi considerate conforme cu cerințele din ghidul solicitantului referitoare la depunerea certificatului constatator în formă extinsă.
Se vor anexa situaţiile anuale ale solicitantului, aferente exerciţiului fiscal anterior depunerii cererii de finanţare, aprobate de adunarea generală a acţionarilor sau a asociaţilor.
Așadar, în cazul cererilor de finanţare depuse în 2017, situaţiile financiare anexate sunt cele aferente anului 2016, aprobate de adunarea generală a acţionarilor sau asociaţilor. În lipsa formularelor standard ale bilanţului, aferente exerciţiului financiar 2016, aprobate de Ministerul Finanţelor Publice, situaţiile financiare pot fi întocmite cu ajutorul celui mai recent program de asistenţă pus la dispoziţia entităţilor gratuit de unităţile teritoriale ale MFP (aferente anului 2015).
Totodată, macheta Analiză şi previziune financiară va conţine informaţiile din bilanţurile aferente ultimelor trei exerciţii financiare încheiate, respectiv 2016, 2015 şi 2014, în cazul unei cereri de finanţare depuse în anul 2017.
Nu. Nu este nevoie ca suma să fie blocată în cont
Nu. Dovada contribuției proprii se poate face doar prin extras de cont sau linie/contract de credit.
Dovada contribuției proprii trebuie să acopere cel puțin contribuția solicitantului la cheltuielile eligibile și neeligibile.
Dovada contribuției proprii se poate realiza prin intermediul următoarelor documente:
La depunerea cererii de finanțare solicitantul își asumă prin Declarația de eligbilitate că deține capacitatea financiară pentru a realiza investiția, fără a fi nevoie să prezinte dovada efectivă a acestei contribuții. Dovada contribuției va fi prezentată ulterior, în etapa de pre-contractare.
Pentru a raspunde solicitarilor de clarificari in faza de precontractare, prin intermediul aplicatiei MySMIS, trebuie sa se acceseze cererea de finantare prin modulul Contractare al aplicatiei.
Modulul Contractare al aplicatiei MySMIS a fost dezvoltat astfel incat necesita deschiderea unor ferestre de tip popup. In mod implicit, orice browser actual nu permite deschiderea ferestrelor de tip popup. Prin urmare, inainte de a intra in modulul Contractare, trebuie sa setam browserul folosit astfel incat acesta sa permita deschiderea ferestrelor de tip popup.
Mai jos sunt linkuri ce arata cum se face acest lucru in cele mai cunoscute browsere:
Firefox - engleza
Safari MacOS - engleza
Dupa realizarea acestor setari pentru browserul folosit la conectarea in aplicatia MySMIS, aplicatia va permite modificare sectiunilor cererii de finantare, conform solicitarilor de clarificari, daca se acceseaza cererea de finantare din modulul Contractare si vor fi urmate, intocmai, instructiunile din manualul de utilizare MySMIS.
Nu, deoarece incalcă prevederile ghidurilor specifice de finantare aferente POR 2014-2020. Desi aplicația electronică MySMIS permite acest lucru, fiind conceputa pentru toate programele operationale, Programul Operational Regional prevede clar prin ghidurile solicitantului ca declaratiile in nume propriu ale reprezentantului legal si transmiterea cererii de finantare sa se faca exclusiv de catre reprezentantul legal din contul sau de utilizator MySMIS.
In cazul cetatenilor straini, reprezentanti legali ai persoanelor juridice, acestia trebuie sa fie luati in evidenta autoritatilor romane, mai precis, sa detina unul din documentele de mai jos, documente care identifica cetateanul strain pe baza unui CNP romanesc:
- permis de sedere / certificat de inregistrare
- carte de rezidenta
- carte de rezidenta permanenta
În baza unui astfel de document, cetateanul strain isi va crea contul in MySMIS si isi va achizitiona un certificat digital calificat si valid, putand astfel sa se identifice electronic.
Nu, aplicatia MySMIS nu a fost conceputa astfel incat sa verifice corectitudinea informatiilor introduse in cererea de finantare. De asemenea, aplicatia nu verifica respectarea conditiilor impuse de ghidurile de finantare. Persoanele ce introduc informatiile in aplicatie sunt responsabile atat pentru corectitudinea lor, precum si pentru respecarea conditiilor impuse de ghidurile solicitantului.
La această secțiune, selectați, din opțiunile disponibile, categoria/domeniul de activități cât mai apropiat de domeniul de activitate (codul CAEN) vizat de investiție. Varianta aleasă nu influențează în vreun fel eligibilitatea cererii de finanțare, atâta timp cât clasa CAEN vizată de proiect a fost selectată în mod corespunzător la secțiunea „Capacitate solicitant” (punctual „Cod CAEN relevant”).
La ”Schema de ajutor de stat” se va selecta ”Schema de ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020”. La ”Categorie de ajutor de stat” se va selecta ”Ajutoare de minimis acordate întreprinderilor unice”.
La „Capital social subscris”, se va înscrie valoarea capitalului subscris, iar la „Capital social propriu” se va înscrie valoarea capitalurilor proprii, conform bilanțului contabil.
Nu este necesară mențiunea conform cu originalul pe documentele scanate și încărcate în MySMIS (cum ar fi documentele statutare, documentele cadastrale etc).
Nu este necesară semnarea olografă (fizică) ori ștampilarea documentelor anexate la cererea de finanțare. Toate fișierele încărcate în MySMIS, în format pdf, vor fi în prealabil semnate digital de către reprezentantul legal/împuternicit (după caz, in conformitate cu prevederile ghidului specific).
La secțiunea “Buget - Natura investiției” din Cererea de finanțare, alegeți din variantele aplicabile acestui apel de proiecte, astfel:
”1 – Construcție nouă” pentru proiectele care conțin lucrări de realizare a unei construcții noi;
”2 – Extindere” pentru proiectele care conțin lucrări de extindere a unei construcții existente;
”3 – Transformare/ Modernizare” pentru proiectele care conțin lucrări de modernizare a unei construcții existente și/sau achiziții de active corporale și/sau necorporale și/sau realizarea de instrumente de comercializare on-line.
La criteriul 2.8 Fluxul de numerar net cumulat al microîntreprinderii, se analizează fluxul de lichidități aferent întregii activități a micoîntreprinderii (Sheet 4 – linia 96).
Fluxul de numerar net cumulat al microintreprinderii (relevant pentru subcriteriul deevaluare tehnică și financiară 2.8) este calculat în cadrul foii de lucru 4-Proiectii financiare intreprindere, din Macheta Analiza si previziunea financiară, la linia 96 din Tabelul 1 (”Flux de lichidități net al perioadei”).
Pentru fiecare punct procentual (rotunjit la un număr întreg), peste limita minimă obligatorie de 10%, se acordă câte 1 punct, în limita a 10 puncte. Rotunjirea se face la unități. Ex: 13,50% se rotunjeste la 14%.10,49% se rotunjeste la 10%.
Toți indicatorii analizați (rata rentabilității, rata solvabilității, cifra de afaceri) se raportează la datele înregistrate în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare.
Bugetul proiectului se întocmește exclusiv în lei. În fundamentarea costurilor investiției, solicitantul poate face uz inclusiv de oferte de preț care sunt întocmite în alte monede.Condițiile de accesare a finanțării în cadrul acestui apel de proiecte nu fac referire la un curs de schimb obligatoriu pentru conversia în lei a ofertelor de preț. Este recomandabilă, totuși, utilizarea unor rate de schimb recunoscute (spre ex. BNR, Inforeuro), valabile la întocmirea/depunerii cererii de finanțare, pentru o mai mare acuratețe.
Fundamentarea bugetului înainte de depunerea cererii de finantare se poate face prin oferte de pret/ cataloage/ web- site-uri, trimitere la un studiu de piață, orice document anexat care să susțină prețul.
În cazul costurilor cu lucrări de construcție, fundamentarea se poate realiza în baza devizului și a listelor de cantități.
Nu este obligatorie prezentarea a 3 oferte de preț, ci utilizarea a cel puțin 3 surse verificabile (prin numele furnizorului, produsul cu caracteristicile tehnice generale ale acestuia și prețul aferent).Oferta de preț poate fi una dintre aceste surse.
Ofertele dotărilor din import care sunt în altă limbă în cererea de finanțare vor fi traduse în limba română.
AMPOR a emis Instrucțiunea nr. 19/17.01.2017, privind conformarea solicitanților POR 2014 – 2020 cu Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, Art. 291, alin. 1 – cota TVA aplicabilă de la 1 ianuarie 2017, privind depunerea cererilor de finanțare în cadrul apelurilor lansate. Astfel, pentru toți solicitanții POR 2014 – 2020, care au depus/ transmis prin MYSMIS cererile de finanțare cu bugetul întocmit prin raportare la cota de TVA de 20%, ADR Vest, va solicita revizuirea documentației în concordanță cu cota legală aplicabilă de TVA în etapa de evaluare tehnică și financiară și/sau în etapa precontractuală.
Pentru toți potențialii solicitanți POR care nu au depus încă cererile de finanțare în cadrul apelurilor lansate, dar au întocmite/aprobate documentațiile tehnico-economice la cota de TVA 20%, cotă în vigoare la data întocmirii documentațiilor, pot depune/transmite prin MYSMIS respectivele cereri de finanțare. Acestea vor fi incluse în procesul de evaluare și selecție, cu condiția revizuirii cotei de TVA în etapa de evaluare tehnică și financiară și/sau în etapa precontractuală, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Termenul limită de revizuire a cererilor de finanțare și a documentelor anexate la acestea, din perspectiva cotei de TVA, este cel mai târziu în termen de maxim 30 de zile lucrătoare de la primirea notificării privind demararea etapei precontractuale, în conformitate cu secțiunea 8.5 la Ghidul general, în caz contrar proiectul fiind respins.
Conform precizărilor din ghidul specific, toate proiectele depuse în primele 2 luni ale apelului parcurg etapa de verificare a conformității și eligibilității, proiectele conforme și eligibile fiind apoi evaluate tehnic și financiar. Doar proiectele care obțin un minim de 85 de puncte sunt incluse în etapa de contractare, restul urmând a intra în competiție cu proiectele depuse în cea de-a treia lună a apelului șamd. În funcție de gradul de acoperire a bugetului alocat apelului, depunerea proiectelor poate fi suspendată, însă nu mai devreme de primele 2 luni ale apelului.Evaluarea tehnică și financiară a unui proiect, respectiv acordarea punctajelor, se realizează exclusiv în contextul etapei de evaluare tehnică și financiară și doar în baza unei cereri de finanțare complete.Așadar, procesul de autoevaluare nu afectează, în niciun fel, procesul deverificare/evaluare/selecție a proiectelor, după cum nici nu condiționează data (sesiunea lunară) de depunere a acestora.
Punctarea cu zero la oricare subcriteriu nu conduce la respingerea proiectului